Life&Wellness Coaching - Ontdek waar het echt omgaat, omdat je het waard bent!
 
 
Coaching voor kinderen
 
 
In onze huidige maatschappij met zijn vele prikkels en verwachtingspatronen, is het voor kinderen niet altijd eenvoudig zich staande te houden.
 
Ook kinderen maken belastende situaties mee, denk maar aan:
 
  • Scheiding
  • Verlies
  • Pesten
  • Overprikkeling
  • Verhuizen
  • Etc.
 
Zo maar een aantal situaties die bij kinderen de nodige sporen kunnen nalaten.
Dit uit zich regelmatig op school, slechte prestaties, moeilijk kunnen concentreren, etc.
Ook een slecht zelfbeeld kan hier een gevolg van zijn.
 
Veel kinderen vinden het moeilijk aan te geven waardoor ze niet lekker in hun vel zitten, slecht slapen of somber zijn.
Door middel van spel en oa. EMDR kunnen belastende herinneringen en situaties verwerkt worden waardoor het kind zich weer beter en gelukkiger voelt.
 
 
 
Tevens leren kinderen dat ze iedere situatie zelf kunnen beïnvloeden met hun denkwijze, maw. de gedachte over de situatie beïnvloed de situatie in positieve of negatieve zin.
Als de gedachten over de situatie of over zichzelf negatief zijn, zal het kind zich ook zo voelen, zijn de gedachten positief voelt het kind zich sterker en zelfverzekerder.
Het zal eerder de mogelijkheden zien die iedere situatie met zich meebrengt.
Een kind met een gezond zelfbeeld blijkt meestal vatbaar voor (negatieve) meningen en prikkels van buitenaf.
 
 
 
 
Beelddenken
 
 
Beelddenken is denken in beelden en gebeurtenissen.
 
Beelddenken is non-verbaal denken, instinctief denken, voelen dat een oplossing daar en daar ligt.
 
 
 
 
 
In onze maatschappij, waarin taal een belangrijke rol speelt, levert het denken in beelden vaak problemen op.
Ook in het onderwijs kunnen zich moeilijkheden voordoen.
Iedereen heeft een mate van beelddenken in zich, want tot onze vierde jaar denken we allemaal in beelden, maar daarna gaan we, langzaam of juist snel, over tot woord(taal)denken.
Ons onderwijssysteem is gebaseerd op dit woorddenken.
 
Beelddenkers zijn snel afgeleid, terwijl ze bezig zijn met bijvoorbeeld het opruimen van een tas, zien al weer iets anders om te doen.
Voor een beelddenker is 1 opdracht tegelijk belangrijk, zoals;
'ruim je speelgoed op' of 'ga je handen wassen' of 'kom je aan tafel we gaan eten'.
Voeg je deze drie opdrachten samen: 'ruim je speelgoed op, was je handen en kom dan aan tafel we gaan eten', dan zal 'hij' terwijl hij naar de opdrachten luistert, ziet hij het beeld van het speelgoed dat is opgeruimd, handen die gewassen zijn en het eten.
Op het moment dat hij zijn speelgoed opruimt, denkt hij alles al te hebben gedaan en gaat rustig verder met spelen of iets anders.
Dit levert voor ouders frustratie en de nodige vragen op, "waarom luister je niet wat ik zeg"
Voor beelddenkers is dit geen onwil maar onmacht.
 
Veel volwassen herkennen zichzelf hierin,
 
  • "Nu begrijp ik waarom ik mijn opdrachten niet afkrijg"
  • "Vandaar dat ik het overzicht zo snel kwijt ben"
  • "Ik ben niet dom of vergeetachtig, het is gewoon teveel in één keer".
 
Zodra de eigen manier van informatieverwerking duidelijk wordt, voor zowel kinderen (en hun ouders) en voor volwassenen, dan schept dat veel rust en structuur.
 
 
 
 
Grenzen stellen
 
 
Grenzen stellen
 
 
Waar kinderen regelmatig tegenaan lopen is het stellen van grenzen.
Het stellen van grenzen is moeilijk voor ze, ze willen vaak anderen een plezier doen, aardig gevonden worden, durven meestal geen "nee" te zeggen..
Dit levert veel stress maar ook tweestrijd op.
Aan de ene kant graag vrienden willen hebben en aardig gevonden willen worden, aan de andere kant kost het ontzettend veel moeite en extra inspanning.
 
Gewoon zichzelf kunnen zijn is voor kinderen ontzettend belangrijk.
Hierbij stellen ze gelijk een duidelijke grens; "ik ben zoals ik ben en dat is goed".
 
 
 • Zie ook Hoog Sensitieve Personen
 
 
 
 
 
 
Pesten.
 
 
Gepest worden heeft ook te maken met grenzen stellen.
Veel (gevoelige) kinderen die gepest worden stellen zich niet assertief genoeg op.
Ze willen eigenlijk helemaal geen ruzie, voelen zich minder sterk dan de ander, zijn bang en weten niet hoe te reageren.
Kinderen weerbaar maken tegen pesterijen en ander ongewenst gedrag zet meer zoden aan de dijk dan alleen het kind aanpakken dat pest.
Immers zullen ze in hun leven vaker met dit soort situaties te maken krijgen en dan is het van groot belang dat ze weerbaar zijn en een duidelijke grens kunnen stellen.!
 
 
 
Weerbaarheidstrainingen
 
Een kind dat emotioneel en fysiek weerbaar is, heeft een positief zelfbeeld en is zelfredzaam.
U kunt in de praktijk terecht voor weerbaarheids trainingen, deze trainingen worden zowel in groepsverband als individueel gegeven.
 
Er wordt gebruik gemaakt van het lesmateriaal van weerbaar.info.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Neemt u voor vragen en/of informatie, contact op met:
Angelique van de Wetering
Tel: 06-36096554
 
Mailen kan ook: info@helpcoach.nl
 
 
 
Locatie:
 
Steenstraat 24
8301 XN
Emmeloord
Tel: 06-36096554
 
Paramedisch Centrum
Kruizemunt 3
7892 AE
Klazienaveen
Tel: 06-36096554
 
 
 
 
Uren:
 
 
Ma. t/m vrij. 9.00 - 17.00
 
Zat.: 10.00 – 17.00
 
Zo.: Gesloten
 
 
Algemene voorwaarden MapQuest Kaarten/routebeschrijvingen dienen alleen ter informatie. Alle risico is voor de gebruiker. MapQuest, Vistaprint en hun leveranciers zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud, kwaliteit van de wegen, snelheid of gebruikersvriendelijkheid.